پیشینه و مبانی نظری عدم اطمینان محیطی

دسته بندي : روانشناسی و علوم تربیتی
عدم اطمینان محیطی 2 - 3 ماتریس عدم اطمینان محیطی نظریه های عدم اطمینان محیطی شکل 2 - 1 - ماتریس عدم اطمینان محیطی ( رابینز ، 1991 ) جدول 2 - 1 - نظریه ¬ های عدم اطمینان محیطی ( براساس ویژگی - های محیطی تولید کننده عدم اطمینان ) جدول 2 - 2 - نظریه ¬ های عدم اطمینان محیطی ( براساس منابع محیطی تولید کننده عدم اطمینان ) پیشینه تحقیق منابع و مأخذ عدم اطمینان محیطی چنانچه سازمانها خواهان بقا و افزایش اثربخشی خود باشند ، باید خود را با محیط تطبیق دهد . محیط از این جهت اهمیت دارد که همه محیط‌ها یکی نیستند . محیط‌ها بر اساس آنچه آنرا عدم اطمینان محیطی  مینامند ، نسبت به هم متفاوتند . براساس نظر پنروس  ( 1995 )، محیط خارجی برای هر شرکت منحصر به فرد است ، در حالی که این محیط سیال بوده و قابلیت آن را دارد تا به وسیله رهبران شرکتها برای رسیدن به اهداف دستکاری شود و ممکن است به واسطه عدم اطمینان باعث محدود شدن فرصتهای سازمان شود . خاندوالا  ( 1977 ) توضیح داد که در هنگام طرح ریزی یک سازمان ، محیط بیرونی به عنوان منبعی که به طور همزمان فشارها و پویاییهایی را برای سازمان به همراه دارد عمل میکند . سه نوع ارتباط متقابل بین سازمان و محیط آن وجود دارد که عبارتند از : شرکتهایی که در ارتباط خود با محیط کنترل اندک یا هیچ کنترلی روی ورودیهای محیط ندارند . شرکتهایی که در ارتباط خود تعادل دارند . سازمانهایی که بر محیط تسلط دارند ( مانند دولت ) و تا حد زیادی بر ورودیها و خروجیهای محیط اثر میگذارند . در نتیجه ، براساس نظر خاندوالا ( 1977 )، شرکت و رابطه شرکت با محیطی که در آن قرار دارد ، اثر مهمی بر توانایی شرکت در اجرا استراتژی تجاری خود و رقابت در بازار دارند . علاوه براین ، وی ادعا کرد که پنج جنبه اصلی از محیط وجود دارد که سازمان را تحت تأثیر قرار میدهد . این ابعاد شامل 1 ) آشفتگی یا غیرقایل پیشبینی بودن محیط ، 2 ) خصومت یا استرسزا بودن و پرخطر بودن محیط ، 3 ) گوناگونی یا عدم یکنواختی محیط ، 4 ) پیچیدگی فنی یا اطلاعات پیچیده مورد نیاز برای تصمیمگیری ، 5 ) محدودکننده یا اجبارکننده . براساس کار صورت گرفته توسط خاندوالا ؛ میلر و فریزن ( 1978 ) عنوان کردند که محیط شرکت به طور کامل روی پاسخ استراتژیک شرکتها کنترل ندارد و شرکتها میتوانند از طریق تحلیل فعالیتها ، نوآوری در محصولات یا بازارها ، بکارگیری استراتژیهای مناسب و یا به عبارت دیگر گرایش کارآفرینانه با فشارهای محیطی سازگار شوند . برخی از نظریه پردازان به جنبههای خاصی از محیط تأکید کرده و تعاریف خود از محیط خارج سازمان را براساس آن ارائه نمودهاند . برای مثال ، مفهوم سازی ارائه شده توسط دانکن  ( 1972 ) عدم اطمینان محیطی را بعنوان سازهای

دسته بندی: روانشناسی و علوم تربیتی

تعداد مشاهده: 869 مشاهده

کد فایل:36520

انتشار در:۱۳۹۹/۱/۱۳

حجم فایل ها:131.00کیلو بایت

قابلیت ویرایش: دارد

تعداد صفحات: 29

فرمت فایل: doc


اشتراک گذاری:
 قیمت: 40,000 30,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل

محصولات مرتبط