پیشینه و مبانی نظری صادرات وتوسعه صادرات

دسته بندي : روانشناسی و علوم تربیتی
مبانی نظری و پیشینه تحقیق صادرات وتوسعه صادرات 2 - 1 صادرات 2 - 1 - 1مطالعاتي در ارتباط با صادرات به طور سنتي شركت های كوچك و متوسط نقش مهمي را در اقتصادهاي محلي ايفا مي كنند به هر حال نقش شركت هاي كوچك و متوسط (( SMES در تجارت بين الملل در حال تغيير است . گزارشي توسط BRICH در سال 1988 داده شد كه اكثر شركت هاي صادراتي آمريكا شركت هاي كوچك هستند نه بزرگ . بيش از نيمي از صادركنندگان كمتر از 100 كارمند دارند ، ( K . MARK WEAVER , DAVID BEROWITZ , LES DAVIES , 1998 ). تحقيق درباره صادرات شركت هاي كوچك بيشتر حالت تجربي و توصيفي دارد . فاقد يك نوع زير بناي تئوري مي باشد كه بتواند به طور چشمگيري منجر به توسعه و پرورش استراتژي صادرات بشود ، ( GEMUN DEN1991 ). مطالعات تجربي زيادي اثر نگرش هاي مديريتي ، متغييرهاي آميخته بازاريابي و منابع سازماني را بر روي دامنه وسيعي از فعاليت هاي مربوط به صادرات مورد بررسي قرار داده اند ، ( CADOGAN , DIAMAN TO POULOS & SIGUAW , 2002 ) . تئوري صادرات همگام با فنون سيستماتك نمي باشد . توسعه تئوريكي بيشتر بر اساس مدل بين المللي شدن UPPSALA مي باشد ، ( JOHANSON & VAHLNE , 1977 ). پيشنهاد شده كه شركت مراحلی را از يك صادر كننده ابتدايي تا تبديل به يك صادر كننده فعال در بازارهاي صادرات را بشود طي مي كنند ،( ( LEENIDOU & ( KATSIKEAS 1996 . اين مدل ها مورد ايراد و مخالفت قرار گرفته اند به خاطر اينكه فاقد قدرت تبييني و غير قابل آزمون مي باشند ، ( CAVUSIGIL & ZOU 1994 ). در اينجا ما توصيه SINGR را دنبال مي كنيم كه پيشنهاد مي كند اولين گام براي درك توسعه صادرات تشخيص مشكل مي باشد كه از طريق نواقص بازار ايجاد شده اند كه مانعي براي فعاليت هاي صادراتي شركت هاي SME مي باشد ،. ( SINGER & T , O , 1990 ) تحقیقی ، ارتباط بين اندازه شركت و گرايش به صادرات را بررسي كرده است . اگر چه مطالعات زيادي ، ارتباط مثبت بين اندازه شركت و صادرات را گزارش داده اند ، ( KENG AND JIUAN 1989 ). SCHOMMER , DOYLE به اين نتيجه رسيدند كه هيچ ارتباطي وجود ندارد يا ارتباط خيلي كمي بين آنها وجود دارد ( DOYLE AND SCHOMMER 1976 ) تعدادي از محققان دليل آوردند كه ارتباط بين اندازه و فعاليت صادرات ممكن است فقط در محدود خاصي به استثناء شركت خيلي كوچك و خيلي بزرگ وجود داشته باشد ، ( GAVUSGIL , 1984 ). تحقيقات ديگر نشان دادند كه عوامل انگيزشي گوناگون منجر به فعاليت هاي صادراتي مي شوند كه براي تمام شركت ها يكسان نمي باشد . تعدادي از محققان فهميدند كه بين فعاليت صادراتي با سن يك شركت ارتباط مثبتي وجود دارد ، ( 5 .( WELCH AND WIEDERSHEIM – PAUL , 197 به

دسته بندی: روانشناسی و علوم تربیتی

تعداد مشاهده: 521 مشاهده

کد فایل:36500

انتشار در:۱۳۹۹/۱/۱۳

حجم فایل ها:52.00کیلو بایت

قابلیت ویرایش: دارد

تعداد صفحات: 127

فرمت فایل: doc


اشتراک گذاری:
 قیمت: 35,000 25,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل

محصولات مرتبط